Byla nebyla nahrávka Andreje Babiše

By Simindr, in Česko Média on . Tagged width:

Česko obletěla nahrávka rozhovorů Andreje Babiše oui Markem Přibilem, novinářem MF DNES. Jak píše Seznam.cz:

Nahrávku zveřejnila skupina pod pseudonymem Julius Šuman – jméno má být narážkou na řídícího důstojníka „agenta Bureše“. Pod tímto krycím jménem Babiše registrovala StB. Svou motivaci skupina popsala tak, že sbírá informace na Babiše a nahrávku zveřejňuje u příležitosti Mezinárodního dne svobody tisku. Přibil si na zvukovém záznamu s Babišem domlouvá, na kterých kauzách by měl pracovat a na koho vytáhnout špínu. Co vydat teď, co nechat na jindy, až se to bude lépe hodit.

Marek Přibil byl okamžitě po ověření své totožnosti na nahrávce z redakce vyhozen. Členové redakce v té souvislosti vydali prohlášení, v němž se od svého kolegy distancovali.

Razantně se distancujeme od chování našeho kolegy, protože je neprofesionální a nemorální. Odmítáme, aby měl Andrej Babiš jakoukoliv možnost skrytě ovlivňovat nebo manipulovat obsah našich článků. Považujeme za nepřípustné, aby se jakýkoliv novinář scházel s politikem a nabízel mu kompromitující materiály. Stejně nepřípustná je podle nás pomoc média jakémukoliv politikovi v jeho činnosti. A těmito zásadami se bezvýhradně řídíme. Selhal také Andrej Babiš, který opakovaně prohlásil, že se nebude snažit využít svého vlastnictví k ovlivnění obsahu titulů společnosti Mafra. Z nahrávek vyplývá, že v tomto bodě lhal. (…) Na nahrávkách zaznívá i jméno ředitele rozvoje Františka Nachtigalla, který se měl na možném ovlivňování podílet. Apelujeme na něj, na vedení vydavatelství, šéfredakci i majitele Andreje Babiše, aby všemi silami zabránili opakování podobné situace a vyloučili jakýkoliv politický vliv na naši práci a obsah novin a zpravodajského webu.

Šéfredaktor Jaroslav Plesl pak pro dnešní vydání MF DNES napsal omluvu čtenářům. Andrej Babiš včera v Interview24 v České televizi tvrdil k nahrávce následující:

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka: Scházel jste se někdy s Markem Přibilem, abyste mu říkal, jaké kauzy mají noviny otisknout?

Andrej BABIŠ, vicepremiér, předseda hnutí /ANO/: Ne, určitě si to nepamatuju, že by jsem se s Markem, na toto téma scházel. Je to podvrh, je to kampaň. Já to odmítám.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka: Vy si to nepamatujete nebo to tak nebylo?

Andrej BABIŠ, vicepremiér, předseda hnutí /ANO/: Ale prosim vás, já znovu opakuji, že vy stále tady řešíte nějaký ty lži o mně, které vyrobili bývalí redaktoři Mafry, ta paní zhrzená, která neustále lže. Já jsem vyvrátil sedm lží.

Dnes pro ČT24 poskytl jiné vyjádření, které je s výše uvedeným v rozporu, protože pravost nahrávky potvrzuje.

Ta akce s tím odposlechem byla provokace toho novináře. On mi tam něco podsouval, já jsem to kopal od sebe, ten rozhovor byl nepříjemný a vím, že to byla provokace. Dneska už to vím.

Z obsahu nahrávek přitom vyplývá, že se ministr financí s novinářem musel sejít několikrát. Podle informací Českého rozhlasu šlo nejméně o tři schůzky (a že v plánu je zveřejnění minimálně jedné další nahrávky).

Podle informací Janka Kroupy mezi nimi došlo minimálně ke třem schůzkám. „S pravděpodobností hraničící s jistotou můžeme říct, že nahrávky pořídil právě Marek Přibil. Proč to udělal, zatím nevíme.”

Další detaily přináší rozhovor s Jankem Kroupou v Českém rozhlase, který byl s Markem Přibilem v přímém kontaktu.

My jsme s Markem Přibilem velmi dlouze mluvili a zároveň jsme mapovali dění kolem něj. Ty nahrávky a schůzky mezi Markem Přibilem a Andrejem Babišem byly nejméně tři, ale spíše čtyři. Ty nahrávané schůzky se odehrály v Sokolovně, což je restaurace v Průhonicích, kterou vlastní Andrej Babiš. Šlo o dvě z nich. A jedna byla v Aventinu, což je hotel v centru Prahy. Na všech byl Marek Přibil, a to i na těch, které byly zveřejněné jako první a na kterých Marek Přibil slyšet nebyl. (…) Přibil tvrdil, že to bylo z pověření svých vedoucích. Je zjevné, že Andrej Babiš jej také využíval jako prostředníka. S jeho rolí byl viditelně srozuměn a věděl s kým a proč mluví.

Mezi tím se k celé kauze na svém facebookovém profilu vyjádřil sám Marek Přibil.

S panem Babišem, jehož jsem vnímal jako svého šéfa, jsem se sešel třikrát. Nikdy jsem nikoho nenahrával, natož abych pracoval pro Chovance, jehož jsem úhlavním nepřítelem. A to i v rámci soudních sporů. Více se k této věci nebudu a nehodlám vyjadřovat. Přátelům děkuji za podporu.

Zatímco Kroupa tvrdí, že z nahrávek vyplývá, že jeden z účastníků musl být tím, kdo schůzku nahrával, a že je vysoce pravděpobné, že šlo o Přibila, což Přibil odmítá. Neovlivní.cz ještě před dnešními informacemi přineslo po dnešku o něco méně pravděpodobné podezření směrem k ochrance v průhonické Sokolovně. Respekt následně přinesl informace, že Babiš byl na schůzkách s Přibilem vždy sám, což podporuje spíše verzi, že nahrávajícím byl Přibil (jeho hlas je také slyšet zřetelně a mnohem silněji než Babišův).

Je také zajímavé, že Přibil je autorem románu Svátosti sadistického boha (dopsaného na jaře 2016 a vydaného na konci stejného roku), který se odehrává v prostředí českých médií a podobné praktiky jsou v ní běžné. Hlavní postava nesoucí autobiografické rysy je například zapletena do kauzy kompromitujících fotografií na ministra vnitra, jde o odraz kauzy falešných fotografií Milana Chovance s prostitutkou. Podrobný profil Marka Přibila následně přinesl i HlídacíPes.org, který také prošel jeho 200 textů, z nichž vyplývá, že dlouhodobě psal proti ČSSD a ve prospěch ANO.

Marek Přibil působil jako redaktor MF Dnes, kde pracoval v roli „volného novináře“. Věnoval se různým politickým kauzám a nezřídka se podílel i na názorových stranách listu. V této souvislosti je pozoruhodný jeden fakt – i před zveřejněním nahrávek Babiše a Přibila byly jeho texty soudem minimálně třikrát označeny jako lživé, jejich autor ale úspěšně působil v médiích pod vedením Františka Nachtigalla nebo Jaroslava Plesla dál.

Hlídacípes.org ví podrobnosti o třech soudních sporech, ve kterých byly Přibilovy články pravomocně uznány jako nepravdivé a manipulativní. Někteří z žalobců, jejichž identitu Hlidacipes.org zná, odmítli své případy komentovat s tím, že by je další publicita mohla znovu poškodit.

Svůj komentář ke kauze přidal i Martin Biben, dříve redaktor vydavatelství MAFRA, dnes pracující v konkurenční Economii. Biben je velice otevřený, popisuje způsob fungování mediálního domu ve vlastnictví ministra financí a tvrdí, že není možné, aby o chování Přibila vedení redakce nevědělo. (O pár dnů později s Bibenem hovořil i Filip Horký v DVTV a Biben v rozhovoru tvrdí, že se o vlivu Babiše v MFD vědělo už dlouho, tedy rozhodně nešlo o žádné překvapení. Pro porovnání lze přečíst komentář Leoše Kyši, který na Mediahub.cz nahlíží Přibilovu kauzu v kontextu české politicko-investigativní žurnalistiky, přiečmž Mediahub.cz je vlastněn Babišem.). Biben na Facebooku píše:

Je skoro nemožné, aby Přibilovy kontakty s Babišem byly minimálně nejužšímu vedení MF DNES neznámé. Samotný Babiš už přiznal, že se s Přibilem setkával. Že by to majitel listu dělal zcela inkognito, bez vědomí lidí, které do vedení listu dosadil, je velmi nepravděpodobné. Pro to, že role Přibila byla vedení známá, však hovoří daleko silnější indicie. Bývalého redaktora Týdne, který do MF DNES nastoupil v únoru roku 2015, přivedl do MF DNES jeho bývalý nadřízený z časopisu Týden a člen představenstva Mafry a ředitel rozvoje František Nachtigall. Právě ten Nachtigall, kterého Babiš i Přibil na záznamu několikrát jmenují a je jasné, že právě on je člověkem, který má mít podle Babiše o věci přehled a kterého měl Přibil informovat. Přibilovo působení v MF DNES bylo navíc mírně řečeno velmi nestandardní od samého začátku. Nastoupil původně do reportérského oddělení, odkud byl ale po řadě rozporů se svými bezprostředními nadřízenými už v létě přesunut mezi komentátory. I přesto, že jeho texty, velmi často namířené proti ČSSD, byly podle jeho šéfů obvykle mizerně vyzdrojované, neměly jasnou strukturu a budily podezření, že vznikly na čísi objednávku. Pro editory pak byly jeho práce postrachem a občas je dokonce odmítali vydávat. Přesto byl redaktor nepochopitelně zařazen mezi redakční elitu, jakou komentátoři bývají a spadal tak přímo do gesce šéfredaktora Jaroslava Plesla a Františka Nachtigalla.

Podobně promluvil na Facebooku i Jan Novotný:

Andrej Babiš svá média ovlivňoval.

Během posledních týdnů, kdy jsem ještě v MF DNES pracoval, se mi šéfredaktor Plesl sám přiznal k tomu, že můj text s majitelem novin Babišem konzultoval. Jednalo se o text o hnutí ANO, který se Babišovi nelíbil. Sám mi dokonce několikrát volal a svůj nesouhlas s obsahem mých textů sdělil.

V následné diskusi pak ještě dovysvětlil:

Babiš mi sám volal kvůli mým textům o bývalých spolupracovnících StB, kteří vstoupili do ANO, a říkal mi, co mám psát a co ne. Samozřejmě chtěl, abych o tom nepsal.

Tento kontext dále doplňuje Newsroom ČT24, který tvrdí, že čtvrtina Přibilových článků byla namířena proti ČSSD.

Český rozhlas hovoří o tom, že v kontaktu s nahrávkami je také jeden bývalý policista, který je v kontaktu s vlivnými osobami českého byznysu, prý mimo jiné i s Ivo Rittigem, který se tomu ovšem na Twitteru vysmál.

Andrej Babiš za nahrávkou vidí (jak sám přiznává bez důkazů) spiknutí ČSSD ministra vnitra Milana Chovance nebo rozvědky. Jak Chovanec, tak rozvědka něco takového kategoricky odmítají. Jako prorocké se v této souvislosti ukazuje starší vyjádření ministra financí z června 2013:

Česká televize na facebookovém profilu pořadu Newsroom ČR24 přitom připomněla výrok Andreje Babiše po nákupu společnosti MAFRA, v němž tvrdí: „…můžu prohlásit na zdraví mojich čtyř dětí a vnoučete, že v žádném případě nebudu zasahovat do práce redaktorů v MAFŘE.“

Aktualizace 8. 5. 2017 večer:

Andrej Babiš nakonec pod tlakem pravost nahrávky potvrdil na svém facebookovém profilu:

Jasně. Teď budou mít nabito. Pomohl jsem jim. Udělal jsem chybu. Konečně jsem si ty nahrávky poslechl, a i když jsem přesvědčený, že jsem nikoho neúkoloval, přiznávám, neměl jsem se s tím novinářem vůbec scházet. Byla to předem zorganizovaná provokace. Podělal jsem to.

To však bylo den před tím, než se v pondělí objevila třetí nahrávka. V ní se Babiš s Přibilem domlouvají, kdy načasovat zveřejnění jedné kauzy („před socanský sněm“) a Babiš v ní uvádí, že Robert Šlachta, který pod ním dnes šéfuje celní správě, vyslovil přání stát se policejním prezidentem (Šlachta to následně odmítl.). Jak přibližuje iRozhlas.cz:

Nově zveřejněná nahrávka zpochybňuje dosavadní Babišovo tvrzení, že na schůzkách „nikoho neúkoloval“ a vše „od sebe odkopával“. Jak zní z nahrávky, Přibil přinesl Babišovi fragmenty z kauzy Bereta, v níž je obviněn policejní důstojník Radek Holub, expolicista Igor Gáborik a státní zástupkyně Dagmar Máchová. Přinesený výslech má podle Přibila poškodit jak ČSSD, tak ODS. A ptá se, kdy by byl podle Babiše nejvhodnější termín zveřejnění. Dokonce mu nabízí, že zařídí zveřejnění v deníku Právo, aby článek nevyšel v MF Dnes, ve které novinář pracoval a kterou vlastnil Babiš. Dodal, že na tom by se domluvil s „Frantou Nachtigallem“, který pracuje jako ředitel strategického rozvoje Mafry.

A Seznam Zprávy doplňují:

Hroutí se také Babišovo dosavadní tvrzení o tom, že od sebe „kopal“ Přibilovy informace a návrhy. Přesto, že je ministr financí po většinu času na třetím audiozáznamu pasivní, při jedné z Přibilových zmínek o policejních informacích prohodí, že by s jejich uveřejněním v tisku vyčkal. „Nechal bych to, načasoval bych to před jejich sněm socanskej a něco před volbama,“ říká na záznamu. Zvuk je však stejně jako v případě předchozích nahrávek sestříhaný.

Babiš pro Rozhlas řekl „Odmítám to. Je to manipulace.“, ovšem totéž tvrdil i o předchozích nahrávkách, jejichž pravost nakonec přiznal.

Doplňující vyjádření přidal Marek Přibil po zveřejnění třetí nahrávky. Jeho slova však příliš světla do celé situace nepřinesla, spíš naopak – mohou znamenat cokoliv.

Daniel Kaiser v Echo24.cz doplňuje další kontext v textu Není to vřed jménem Přibil, je to nádor jménem Mafra, v němž tvrdí, že nejde o selhání jednotlivce, ale o systém zasahující celou společnost Mafra. Kaiser se ve svém textu soustředí se na Lidové noviny, kde pracoval před nástupem Andreje Babiše:

Výklad, v němž všechno padá na obětního kozla Přibila, se hodí i dalšímu celostátnímu listu z mediální divize Agrofertu. Lidové noviny sídlí ve stejné budově na pražském Smíchově o dvě patra níž. V nich jsou takoví ostří hoši na účelovou politickou práci přinejmenším dva: Ondřej Koutník (lauerát novinářské ceny Křepelka za rok 2014, laudatio držela Daniela Drtinová!) a Martin Shabu. Oba si do LN už po nákupu Agrofertem, přivedl nový šéfredaktor István Léko ze serveru Česká pozice. Tu samozřejmě financoval Babiš, jakkoliv Léko to kdysi výslovně zapíral. Léko a Babiš jsou osobní přátelé, svým vztahem se netají, Léko například ministrovi dělal gardedámu na jednom z minulých galavečerů České spořitelny.