Facebook o vás ví víc než Mark Zuckerberg ví o Facebooku

By , in Média Společnost Zahraničí on . Tagged width:

Do tohoto sarkastického komentáře shrnula dojem z vystoupení Marka Zuckerbera před americkým Senátem a Kongresem Sarah Miller, šéfka amerického Open Markets Institute. Zuckerberg totiž odpovídal vyhýbavě tak často, že se to skutečně nedalo přehlédnout. Ujišťování, že konkrétní odpovědi zajistí jeho tým později, působilo v Zuckerbergově podání jako univerzální odpověď jednoduše naprogramovaného robota, včetně mimiky.

Sarah Miller svůj tweet doplnila o video, z něhož vyplývají jen dvě možnosti, a obě jsou pro hlavu největší sociální sítě světa nelichotivé – buď Mark Zuckerberg před senátory a kongresmany mlžil a snažil se vyhnout tlaku otázek předstíráním vlastní nevědomosti, nebo o fungování Facebooku má jen povšechné povědomí a o některých zásadních věcech skutečně nic neví (nutno říci, že některé z těch odpovědí by do korektního výběru nepatřily, protože odpověď Nevím. je v nich naprosto legitimní).

Osobně sázím na první možnost, tedy na záměrné mlžení, zvláště když okruhy nezodpovězených otázek se až podezřele blízko točily kolem těch nejpodstatnějších otazníků nad mírou zásahu do soukromí uživatelů ze strany Facebooku, a to nikoliv jen uvnitř sítě samotné, ale i mimo ni, jak dobře přibližuje Respekt výtahem z německého článku z Die Welt.

Ale ať už bylo důvodem neodpovědí nevědomost, nebo mlžení, v každém případě jde o důkaz toho, jak velké nároky internetové prostředí na uživatele klade. Pokud ani Mark Zuckerber nemá problém tvrdit, že neví přesně, co se s daty uživatelů v útrobách Facebooku děje, těžko něco podobného chtít po uživatelích. A tak je jisté, že žádný z uživatelů si nemůže být jist, jak s jeho daty, profily, kontakty a obsahem sociální síť nakládá.

Jistě, někteří účastníci internetového provozu se chovají s bezstarostností, která vyráží dech a jsou schopni sami sobě, ale i svým přátelům podrážet nohy zveřejňováním intimit všelikého charakteru. Problém je, že ani ani ti nejopatrnější nemají šanci mít skutečně pod plnou kontrolou svůj obsah a své osobní údaje, jak se pokoušel Mark Zuckerberg senátorům namluvit při prvním z dvou slyšení (domnívám se, že v tomto ohledu vysloveně nemluvil pravdu).

A jsem přesvědčen, že ze strany Zuckerberga jde o notnou dávku pokrytectví, když jedním dechem dokáže tvrdí, že soukromí a svobodná volba uživatelů je pro Facebook největší prioritou, zatímco v zájmu svého byznysu dělá maximum proto, aby ho co nejvíce vytěžil, aby uživatelé co nejvíce sdíleli, aby si nemohli svobodně nastavit to, co chtějí vidět oni sami, aby nebylo jednoduché nastavit, co chtějí, aby o nich věděl někdo jiný.

Podobně Facebook otálel s informovaností uživatelů ve chvíli, kdy věděl o krádeži dat ze strany Cambridge Analytica, až teď začíná informovat o tom, jak se k datům uživatelů přes veřejné profily dokáže (resp. dokázal) kdokoliv dostat, a rozhodně se o jeho přístupu nedá tvrdit, že Facebook vyvíjí maximální úsilí, aby své uživatele „vychovával“ k opatrnosti, rozumnému chování a promyšlenému nastavení funkcionalit, právě naopak – z nevědomosti či naivity uživatelů jednoznačně těží.

A jak připomíná již zmíněná Sarah Miller ve svém článku pro Daily Beast, byznys model Facebook jde přímo proti zájmům uživatelů, proto těžko bude firma hledat rozumnou cestu, která by vedla mezi jejím ziskem a potřebami uživatelů, i kdybychom jí chtěli věřit upřímnost snahy pokusit se o nápravu současného stavu:

But this abuse hasn’t happened in a vacuum. Facebook spends millions of dollars on corporate lobbyists, academics, and D.C. think tanks to ensure no one gets in its way at either the federal or state level. Its bottom line depends on lawmakers and regulators allowing it to operate with impunity and sell off access to your mind to the highest bidder.

Even with the spate of bad news the company has faced, Facebook executives have thus far been unable or unwilling to adequately answer how the corporation and third-party developers will stop malevolent actors from manipulating us. And it’s unlikely that Zuckerberg or anyone else at the company will trot out a viable solution during their apology tour this week. Facebook’s business model prevents it from solving these problems.

 

Čtěte dále:

Facebook versus ruské účty

Mark Zuckerberg na svém facebookovém profilu oznámil, že Facebook zasáhl proti ruským aktivitám, které se v jeho sociální síti odehrávaly. Prý došlo ke smazání 270 stránek a účtů, které provozovala Internet Research Agency (IRA), tedy petrohradská organizace tzv. kremlobotů. Až dosud prý Facebook podle Zuckerberga zasahoval proti IRA kvůli zásahům do zahraničních voleb, současný zásah je prý zaměřen primárně dovnitř Ruska. Zuckerberg otevřeně přiznává, že se tato ruská firma opakovaně pokoušela zasáhnout a ovlivnit voliče v USA, v Evropě i Rusku a „nechceme je na Faceebooku kdekoliv na světě“.

Můžou fake news za prohru Hillary Clinton? Marné hledání jednoduché odpovědi

The Washington News informuje o nové studii k univerzity v Ohiu, která zkoumá vztah mezi fake news a voličským chováním, konkrétně se zaměřuje na to, jak moc mohly vymyšlené zprávy v kampani odradit její potenciální voliče od toho, aby jí dali svůj hlas. Docházejí k závěru, že pod vlivem těchto informací zhruba 4 % voličů Baracka Obamy z roku 2012 nevolilo Hillary Clinton, což mohlo mít rozhodující podíl na její prohře.