Je to kampaň! Nebo to není kampaň?

By Simindr, in Česko on . Tagged width:

Pro letošní sněmovní volby platí nová pravidla pro limity politických kampaní. Nově strana nesmí po dobu kampaně utratit více než 90 milionů korun. Jak se uvádí na webu Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí, za volební kampaň se považuje:

…jakákoliv propagace kandidující politické strany, politického hnutí, koalice stran a hnutí nebo jejich kandidáta. Patří sem zejména veřejné oznámení či agitace určené na jejich podporu anebo sloužící v jejich prospěch, včetně jakékoliv doprovodné akce, za které se poskytne nebo obvykle poskytuje úplata. Za volební kampaň se považuje i sdělení v neprospěch jiné kandidující politické strany, politického hnutí, koalice či jejich kandidáta. Volební kampaň ve smyslu zákona začíná dnem vyhlášení voleb a končí dnem vyhlášení celkových výsledků voleb.

Na stránkách úřadu jsou k dispozici odkazy na transparentní účty politických stran, kde se dá nahlédnout pod pokličku jejich fungování a kontrolovat jednotlivé transakce. Stejně tak se musí u Úřadu zaregistrovat jakákoliv fyzická nebo právnická osoba, která by nějakou volební kampaň dělat chtěla.

Dnem vyhlášení voleb se stal 2. květen, kdy zákon o parlamentních volbách vstoupil v platnost, přičemž volby budou 20. a 21. října. Období kampaně je tak velice dlouhé a do zákonného limitu tak spadají i jarní aktivity politických stran, s čímž některé úplně nepočítaly a stalo se to zdrojem prvních vášní. Jakkoliv většina subjektů nemá šanci na limit dosáhnout, pro ANO Andreje Babiše je to naopak dramaticky nízko položená laťka. Jak píše iRozhlas.cz:

„Je to pro nás trochu problém. Počítali jsme s tím, že volby budou vyhlášeny někdy v polovině července. Museli jsme upravit plány, abychom se do limitu vešli. Do konce srpna kvůli tomu pojedeme úspornou kontaktní kampaň a až od září začneme tu velkou,“ řekl Radiožurnálu šéf hnutí ANO Andrej Babiš. Jenže u ANO nejde zdaleka jen o úpravu plánů, ale i o to, že strana teď hledá, jak nová pravidla obelstít a co nejvíce výdajů mezi ty volební vůbec nepočítat. Do nákladů na volby zatím nechce započítávat třeba výdaje na své mediální a marketingové poradce nebo na prezentaci programu Vize 2035.

A zatímco podle Andreje Babiše cokoliv, co udělají jeho političtí konkurenti, je kampaň, jeho aktivity v žádném případě žádná kampaň nejsou. Na Rozhlas se kvůli tomu hodně utrhoval:

„Že bych měl počítat náklady na to video na Facebooku, jak vedu dceru do školy a mám poslední den v práci? No to si ze mě děláte srandu, ne? To byla normální reportáž! Ukažte mi, jestli tam někde bylo logo hnutí ANO, dokažte mi, že to byla kampaň,“ reagoval při rozhovoru o financování voleb šéf hnutí Andrej Babiš.

Dokonce dokázal tvrdit, že jeho propagace Vize 2035, s níž teď objíždí české luhy, háje a řepková pole, je součástí kampaně pro rok 2035 (kdy mu mimochodem bude 81 let), což šéf kontrolního volebního úřadu Jan Outlý označuje za absurdní výklad. Stanovisko úřadu by se dalo shrnout do racionálního postoje: když to vypadá jako kampaň, chová se to jako kampaň a má to stejný účel jako kampaň, je to kampaň.

Když si vyjede soukromě s rodinou do Vlčnova na výlet, dá si tam párek v rohlíku a jede domů, tak to je soukromý výlet. Pokud je to spojeno s propagací osoby nebo strany, tak je to kampaň. Bez ohledu na to, že to proběhne v rámci víkendového výletu. Navíc ty jakoby soukromé fotografie nebo videa umisťuje na politickém účtu Facebooku. Řada politiků rozlišuje svoje soukromé a politické aktivity a má třeba i dva profily, což považuji za velmi čisté.

Jasno má i šéf Transparency International David Ondráčka, který v rozhovoru pro Info.cz říká jasně:

Ten rozhovor (s AB – pozn. red.) je tragikomický, odhaluje velkou nekompetentnost předsedy ANO. Tato věc vůbec není hraniční, samozřejmě se o kampaň jedná a limity se na ni vztahují. Je úplně jedno, jestli strana tlačí kampaň pod názvem vize dneška, strategie zítřka, kobliha nebo předvolební guláš. (…) Podle mě se o kampaň jedná vždy s výjimkou výkonu politické funkce – například pokud jde ministr v rámci své funkce otevírat novou silnici, jedná s učiteli, se samosprávou – anebo soukromého jednání osobní povahy (čistě soukromý život). Vše ostatní je v období před volbami děláno za účelem propagace kandidáta.

Andrej Babiš má proti jiným subjektům tu výhodu, že není omezen na přímou politickou komunikaci, ale může využít řadu dalších cest, jak na sebe upozornit. Například Nadace Agrofert, jejíž vznik pozoruhodně koreluje s počátkem Babišových politických aktivit, financuje řadu projektů, s nimiž je Andrej Babiš spojen jako osoba a u nichž si dělá reklamu, nebo na ně dokonce zve své obchodní či politické partnery. Takto nedávno pozval 300 úředníků ministerstva financí na pětileté narozeniny nadace s koncertem kapely Kryštof (více v článku Festival politické písně 2017 vyhrává skupina Kryštof) odehrávající se na Čapím hnízdě.

Právě Nadaci Agrofertu využiívá Babiš pro marketingové účely a politická gesta pravidelně. Poté, co se objevila jeho kauza s daňovými optimalizacemi prostřednictvím dluhopisů Agrofertu, připravil svou propagační stránku 52milonu.cz. Tato částka odpovídala tehdejším výpočtům jeho ročních výdělků na dluhopisech Agrofertu (výnos bude však mít celkově násobně vyšší). Na webu pak Babiš sbíral podněty, komu peníze rozdělit. Ale už v té chvíli bylo jasné, že s rozdělením částky bude muset kvůli kampani spěchat. Jak tenkrát psaly Lidovky.cz:

Andrej Babiš si je podle informací deníku Právo vědom omezeného času na věnování na charitu. Babiš již jeden milion daroval v polovině února. Předseda hnutí ANO má méně než pět měsíců na rozdání zbylých 51 milionů korun. „Je pravda, že mnoho aktivit pana ministra vypadá jako součást volební kampaně, protože s agendou jeho ministerstva rozhodně nemají nic společného. Připomínám, že nerozdává ze svého. Dává pouze to, o co předtím svým malým daňovým trikem připravil stát,“ řekl ministr Jan Chvojka. Podle poslance Martina Plíška by měl Babiš daně doplatit státu. Mohlo prý dojít k obcházení daňové povinnosti a daňová správaby měla daň doměřit. „Pokud ale daňový dluh rozdává na různé účely, jde o předvolební kampaň, a proto by se hnutí ANO po vyhlášení voleb měly tyto výdaje započítat do limitu na volební kampaň,“ řekl Plíšek.

Babiš celou sumu rozdat nestihl, proto do Nadace vložil zbývajících 24 milionů korun.

Babiš potvrzuje, že zbývajících 24 milionů poslal z transparentního účtu nadaci právě kvůli blížícímu se začátku volební kampaně. „Logicky. Mám snad ty peníze dát do kampaně? To by nebylo normální. Proč ale prezident vyhlásil termín voleb zrovna k 2. květnu, nevím,“řekl Babiš Aktuálně.cz.

Stejným způsobem Babiš využil Nadaci Agrofertu ve chvíli, kdy řešil kauzu Čapí hnízdo – oznámil, že nadaci věnuje 50 milionů korun odpovídajících výši dotace, kterou Čapí hnízdo dostalo. Stalo se tak v návaznosti na veřejnou výzvu jeho redaktorky Zuzany Kubátové, která navrhovala, aby neprávem získané peníze vrátil.

Politik ve službě veřejnosti však má hrát podle jiných not. Musí mu jít o prospěch celku a spravedlivé dělení veřejných statků. Dotační chytristika na vlastní účet je s tím naprosto neslučitelná. Babiš má jedinou šanci, jak si zachovat tvář: přiznat chybu – ať už vlastní, nebo své firmy. A těch 50 milionů vrátit. Případně je dát na podporu drobného podnikání v cestovním ruchu. Pokud to neudělá, může v politice přežít. Nebyl by jediný český politik s máslem na hlavě, jediný podnikatel s dotací získanou nečestně. Ale za těch 50 milionů prodá vlastní důstojnost.

O pouhý den později vychází text samotného Babiše, v němž návrh vyslyšel.

Ale abych paní redaktorce Kubátové dokázal, že nelpím na penězích, akceptuji její výzvu a navýším rozpočet Nadace Agrofert na rok 2016 o dalších 50 milionů korun, takže celkem bude v letošním roce 106 milionů korun. Pořád mi všichni předhazují to, že jsem multimiliardář, tak doufám, že všichni pochopí, že bych si kvůli padesátimilionové dotaci reputaci nezničil.

Vehikl nadace tak je přímo a pravidelně propojován s politickým fungováním Babiše a je jeho obvyklým nástrojem řešení problémů. Oddělit kampaň ANO, osobní promo Andreje Babiše a aktivity dalších subjektů na něj navázaných tak půjde před volbami značně obtížně a úřad, který by měl dbát na pravidla volebních kampaní, bude mít značně stíženou úlohu.

Objeví se Andrej Babiš, jak bývá jeho zvykem, na velkém koncertě kapely Kryštof, který kapela chystá na oslavu svých 25 narozenin měsíc před volbami na Strahově a jehož je Agrofert tradičním partnerem? Počty zmínek o červencové svatbě Moniky a Andreje Babišových už dnes jdou do stovek, mediální hodnota daného prostoru je přitom obrovská a pro budování image nesmírně efektivní. Něco podobného přitom žádnému zákonnému limitu pochopitelně podléhat nemůže.

V letošním roce nicméně zřejmě nedojte k témuž, k čemu došlo před parlamentními volbami v roce 2013, kdy vrchol kampaně provázela reklama na Vodňanské kuře, v níž si zahrálo kuře, Andrej Babiš a Jaromír Jágr, protože Babiš už za Agrofert oficiálně vystupovat nemůže.

Na druhou stranu, když na akci Nadace Agrofert mohla úředníky ministerstva financí zvát kancelář ministra z e-mailu ministerstva, jistě kreativní oddělení ANO pro chození na hraně vymyslí nějaký účinný způsob, jak si s limity všeho druhu poradit.

Andrej Babiš má totiž k pravidlům tradičně velký odstup. Když zavádí EET, aby narovnal pro všechny podmínky stejně, žádají jeho firmy o výjimku (o Vodňanském kuřeti a Penamu psala E15), a některé ji dokonce dostanou, jako prodejny se stánkovým občerstvením. Když jiní rozhodují o zakázkách pro spřátelené subjekty, je to korupce, když on sám a jeho lidé o dotacích pro jeho vlastní podniky, není to střet zájmů, ale transparentní rozhodování, přestože my všichni za takové situace platíme desítky milionů sankce. Když druhá největší firma dostane dotaci pro malé a střední podniky, je to také v pořádku. Když vydáním dluhopisů sobě samému popře smysl zákona pro vydávání dluhopisů, který má pomoci s oživením ekonomiky, může za to Kalousek. Když odpřísáhne na zdraví svých dětí a vnoučat, že nebude v kontaktu se svými novináři, schází se s nimi. Když dostane milionový dar od jednoho z významných regionálních členů a zetě své náměstkyně na ministerstvu financí, hnutí ANO ho neuvede ve svém účetnictví, následně ho sám Babiš označí za neplatný, protože nebyla podepsaná smlouva. Ten samý Babiš, který říká, že na rozdíl od tradičních politiků dělá dohody na podání ruky.

V jednom mu však lze dát stoprocentně za pravdu. 2. února 2014 prohlásil: „Chci být transparentní, až z toho bude lidi bolet hlava.“ Ano, šéfe.