Petr Dvořák znovu v čele České televize – co lze čekat?

By , in Česko Média on .

Petr Dvořák byl znovu zvolen do čela České televize, začíná tak své druhé šestileté období. Petr Dvořák vyhrál jasně, podpořili ho v užším výběru všichni radní. Co lze očekávat, nastínil ve svém kandidátském projevu, který v záznamu přinesla DVTV a přečíst si ho v textové verzi můžete na DigiZone.cz. Pro srovnání je na DigiZone.cz k dispozici také jeho první kandidátský projev z roku 2011.

První velký rozhovor s ním po zvolení přinesly Hospodářské noviny. A vyplývá z něj, že jeho slova o posílení důvěryhodnosti České televize byla pochopena Petrem Honzejkem jinak, než jak byla myšlena. Honzejk, jak jsme přinesli v dřívější polemice, interpretoval slova o větší šíři a pestrosti zastoupených názorů v pořadech České televize jako otevření se alternativním pohledům, které Českou televizi vidí v kritickém světle, zatímco Petr Dvořák k tomu uvádí v rozhovoru pro HN následující:

HN: V kandidátském projevu jste zmínil, že by mělo dojít k rozšíření spektra názorů. Co si pod tím představit?

Je to vyhledávání lidí, kteří mají schopnost jednotlivé situace popisovat coby odborníci v daném oboru a kteří jsou schopní se podívat na problémy trochu jinak. Když budeme popisovat, co se například děje v politice, nepotřebujeme jen názor politologů a politických komentátorů, ale pomůže nám, když se na politiku podívá i někdo, kdo ji sleduje v jiném kontextu. Stejně u ekonomiky. Nemusíme zvát jen ryzí ekonomické experty. Je to těžká cesta, protože takových lidí určitě není moc. Ale musíme je vyhledávat.

HN: A není cestou dát víc prostoru lidem s vyhraněnějšími názory, tak aby oni a jejich příznivci neměli pocit, že jsou z veřejné debaty odstrčeni?

Nebudu soudit, jestli je nějaký názor vyhraněný, nebo není. Pro nás musí být důležité, aby názor byl relevantní. Důležité je, jestli daný člověk problematiku, k níž se vyjadřuje, sleduje dlouho, vyzná se v ní a zda to není jen někdo, kdo si zrovna něco přečetl na sociálních sítích.

Dvořák naopak optimální situaci tak, že televizi veřejné služby chce profilovat jako etalon kredibility:

Klesající důvěra je obecně trend posledních let a není to jen problém médií veřejné služby. Jde o pokles důvěry ve veřejné instituce jako takové. Dostali jsme se do situace, kdy každý může publikovat, co chce. Přestalo platit, že největší váhu mají fakta. Je tu obrovská smršť polopravd, dezinformací, alternativních faktů, které přicházejí z různých webů, ze sociálních sítí. Ještě nějakou chvíli tento trend bude trvat. Předpokládám ale, že nakonec budou lidé hledat nějaké etalony, místa, kam se budou moci obracet, aby si ověřili, co je fakt a co ne. A tady je šance pro média veřejné služby.

A že nehodlá ustupovat nesmyslným obviněním a falešným hrám politiků, dává jasně najevo i při komentování pozice Miloše Zemana, kdy se prezident negativně vymezuje vůči České televizi a dává před ní zcela nepatřičně okrajovým komerčním kanálům.

Dřív nepřicházelo v úvahu, aby někteří politici označovali Českou televizi za politického oponenta, aby její kritiku využívali v rámci svých kampaní. Teď se to děje a je to nepříjemné. My si na to ale hrát nechceme. A proto říkám: Miloš Zeman má u nás možnost vystupovat tam, kde je to relevantní. A jestli se rozhodl, že nebude s ČT komunikovat, je to jeho rozhodnutí. V České televizi prostor nadále dostává, objevuje se tam, protože se objevuje na obrazovce jak v Událostech, tak v ČT24 adekvátně k významu svého úřadu. (…) Nechodí do Otázek Václava Moravce. To je jeho rozhodnutí a on sám si musí říci, jestli mu stojí za to prezentovat se raději v jiných, možná i bulvárních mé­diích.

V rozhovoru se Dvořák dále vymezuje proti politickým tlakům, a dokonce upozorňuje na to, že by nebylo obtížné televizi negativně ovládnout ze strany autoritativní moci podobně, jako se to stalo v Polsku nebo Maďarsku. A tvrdí, že je připraven v takové situaci adekvátně reagovat.

Dále doporučujeme:

Jak posílit důvěryhodnost České televize (polemika)

 

Sdílejte tento článek na sociálních sítích!
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Recommended articles