„PRO TÁTU – pušku do ruky!“ Volební kampaň zbrojařů vrcholí

By , in Česko on . Tagged width:

Vzrušené diskuse včera rozpoutal nový volební plakát strany Realisté, na němž je kromě obvyklého hesla „PRO TÁTU“ také podtitul „Pušku do ruky“. Takto přímočará militantní komunikace je novinkou i u této strany, která se netají razantními řešeními, a proto řada reakcí vyjadřovala velkou nejistotu nad tím, zda jde o pravý obrázek, či parodii. Zvláště když se vzápětí objevila opravdová parodie, kdy se na plakátu kromě zmíněného hesla vyskytuje vedle tváře Petra Robejška nikoliv Jiří Hynek, deklarovaný kandidát Realistů na prezidenta, ale masový vrah z Las Vegas, který před pár dny zabil šedesátku lidí. Forum24.cz dokonce zveřejnilo pohoršený článek, který v nejistotě nad pravostí následně smazalo.

Nakonec se ukázalo, že heslo je skutečně pravé. Dokonce na stránkách Realisté.cz najdeme PDF dokument s claimy jednotlivých plakátů – pro mámu je určený „bezpečný domov“, pro tátu „obrana rodiny“ a „puška do ruky“, pro děti „česká budoucnost“. Takže dnes lze bezpečně říci, že tato fotografie ukazuje realitu.

Zatímco tato je drsnou parodií (tvář vlevo je tváří masového vraha z Las Vegas).

Načasování této komunikace se skutečně nemohlo podařit lépe – ve stínu čerstvé americké tragédie, jíž způsobil člověk vybaveným zbraňovým arsenálem plným automatických zbraní (psali jsme v článku Masová střelba v USA zabíjí stále více lidí), musí propagace vyzbrojení českých mužů padnout na úrodnou půdu.

Ve světle aktuálních preferencí strany Realistů (respektovaný Median jejich sílu odhaduje na 1 – 1,5 %) se zdá, jako by právě tento cíl, tedy vytváření atmosféry pro větší podporu prodeje zbraní, byl možná důležitější než skutečný postup do parlamentních lavic, který zatím není příliš pravděpodobný. Což nepřekvapí, protože právě tvář Jiřího Hynka je hlavním reprezentantem Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu ČR. Jejím prezidentem se stal už v roce 2011, ovšem až letošní kampaň mu umožnila působit na masové úrovni v českých médiích a veřejném prostoru. Po oznámení své prezidentské kandidatury (která také není zatím moc pravděpodobná, protože získání 50 tisíc podpisů se nezdá být realistické a nominace skrz parlament také ne) prohlásil: „Chtěl bych při výročí 100 let od založení Československa prezidentem hrdého a sebevědomého národa lidí, kteří se nebojí se vztyčenou hlavou říct svůj vlastní názor a bránit svou zemi.“

Když Jiří Hynek dával rozhovor pro časopis Mensy České republiky, popisoval svou roli takto:

Co je a čím se zabývá Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu ČR?

Nejdříve odpovím trochu lakonicky citací ze stanov společnosti: „Cílem Asociace je vytvářet optimální podmínky pro výzkum, vývoj, výrobu a obchod s produkty a službami z oboru obranných a bezpečnostních technologií.“ Pro lepší pochopení dodám, že jde především o lobbing v čistém slova smyslu. Tedy přesvědčování lidí, orgánů a institucí. A tady je někdy vysoká inteligence trochu na škodu, protože někdy vám zůstává rozum stát, jaké nesmyslné a dávno přežité zákony, předpisy a pravidla platí a jak je těžké je změnit.

V popisu na webu samotné zbojařské asociace můžeme číst následující:

Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu České republiky (AOBP) sdružuje firmy zabývající se výzkumem, vývojem, výrobou, obchodem a marketingem s obrannou a bezpečnostní technikou, materiálem a službami. Je nevládní, nezávislou, nepolitickou, neziskovou a neobchodní organizací, která byla založena v roce 1997. Již od svého založení je respektovaným a uznávaným partnerem vlády České republiky, ministerstev průmyslu a obchodu, obrany, vnitra a zahraničních věcí, s nimiž má podepsánu řadu dohod o spolupráci. AOBP se stala i důležitým partnerem a účastníkem legislativních procesů. Asociace prosazuje podnikatelské a obchodní zájmy svých členů v dialogu s Parlamentem, ministerstvy a ostatními orgány státní správy.

Je otázkou, do jaké míry může být nezávislou a nepolitickou organizací organizace, jejíž prezident pokračuje v lobbingu i v nové, jednoznačně politické roli, která se spojila s tou dosavadní. Ačkoliv se podle iDNES Jiří Hynek „ohradil proti otázce, zda považuje za normální, aby do vrcholné funkce v zemi kandidoval zbrojní lobbista. Otázku na toto téma označil za pejorativní.“, otázek po jeho osobních pracovních a obchodních motivacích se nezbaví a jsou naprosto na místě. Například v rozhovoru pro Mensu říkal: „K tomu musím stíhat i to, co mě především živí, a to je práce pro firmu INDRA, což je česká pobočka významného evropského výrobce působícího samozřejmě v oblasti obranných a bezpečnostních technologií.“ 

I v časopise asociace mluví jednoznačně jako lobbista zbrojařského průmyslu. Svou prezidentskou kandidaturu definuje primárně jako podporu českého průmyslu, konkrétně toho zbrojního.

We have to improve the capacity of mili­tary equipment, we have to increase the defence budget to the level of at least 2 per cent of GDP which is the le­vel we should have met according to the NATO member­ ship. Czech companies must get support, along with abroad with export potential, mainly at home ground. Legislation should be a supporting tool, not the tool undermining the effort and putting the Czech companies at a disadvantage in comparison to foreign ones. Bure­aucracy must be systematic and as least costly as possi­ble. We have to support research and development, not in words but mainly in funds. If the negotiations start at multiple directions, there will be a big potential for proving the Czech national defence capability and for restoring of the prestige of the Czech companies and the world significance of the Czech defence industry.

Is your Czech presidential election run supposed to help it?

Definitely. I am convinced that a role of the most important the Czech president plays must be promoting the Czech industry abroad and supporting the export that is fundamental for the Czech economy. With the potential the Czech companies have, these may be able to compete at many international markets. They often need only a slight prod, need political accompani­ ment, need meeting the right people, and then they can cope with it. If I were elected the Czech president, the key areas of my interest would include the support of the export and forming the trademark of the Czech industry.

V tomto kontextu by heslo „Pro tátu pušku do ruky“ v kampani Realistů nemělo překvapovat nikoho.

Sdílejte tento článek na sociálních sítích!
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn