AKTUALIZACE: Slovenská tisková agentura přestala spolupracovat s kremelskou propagandou

By Simindr, in Zahraničí on .

AKTUALIZACE 30. 3. 2017, 14:00: TASR zrušila spolupráci s agenturou Sputnik, jak uvádí Denník N.

Verejnoprávna TASR odstupuje od zmluvy s ruskou agentúrou Sputnik, ktorá šíri prokremeľskú propagandu. Vedenie slovenskej agentúry uviedlo, že sa v uplynulých 24 hodinách opätovne dôsledne venovalo obsahu zmluvy so Sputnikom. Konštatovalo, že počas jednomesačného trvania zmluvy nebola z jej databázy prevzatá žiadna informácia do servisov TASR.

Původní zpráva:

Ruská agentura Sputnik vznikla v roce 2014 a je známá jako šiřitelka proputinovské kremelské propagandy zahrnující hoaxy a alternativní fakta. Sám sebe na své české verzi charakterizuje takto:

Sputnik mluví o tom, o čem jiní mlčí. Agentura vyplňuje unikátní mezeru dodavatele alternativního zpravodajského obsahu a rozhlasu v jedné osobě. Sputnik se kompletně orientuje na zahraniční posluchače.

iDNES.cz o něm při jeho spuštění napsal toto:

V první den svého oficiálního provozu například českým čtenářům nabídl titulky „Putin si sníží plat“, „Ruská armáda je nejsilnější v Evropě“, „Obama nenávidí Rusko“ či „Kyberberkut rozdrtil ukrajinská ‚informační vojska‘“.

Projekt je dílemruského státního mediálního koncernu Rossija segodňa. Po řadě anonymních webů, prezentujících jednoznačně proruský obsah (například portál Aeronet označil protest proti prezidentovi Zemanovi jako Američany řízený pokus o puč), tak v Česku působí i propaganda „přiznaná“.

Proto se rozhodnutí veřejnoprávní Tiskové agentury Slovenské republiky o spolupráci jeví jako velice nestandardní, a jak uvádí Denník N, od slovenské agentury už se odvrátil první klient.

Sputnik v stredu oznámil, že s TASR podpísal dohodu o spolupráci. „Dve spravodajské agentúry plánujú vzájomne si vymieňať obsah v anglickom jazyku a rozvíjať spoločné projekty, ktorých cieľom je posilniť vzťahy medzi Ruskom a Slovenskom,“ informoval Sputnik.

Server Omediach.com, který se zprávou přišel jako první, cituje šéfa slovenské agentury Jaroslava Rezníka, proč ke spolupráci došlo.

Do spolupráce s touto agentúrou vstúpili podľa jeho slov aj preto, „aby sme mali priamy a nesprostredkovaný prístup k jej databáze, čo nám poskytuje ešte lepší priestor na to, aby sme vedeli hneď vyhodnotiť, čo je prípadný hoax, čo nie a upozorniť na to.“

„Keď editori zahraničnej redakcie, TASR vyberú do servisu správu, je riadne označený aj jej pôvodný zdroj a bude na editorovi daného klienta, či správu použije alebo nie. Okrem toho, máme dohodnutý recipročný princíp, čo znamená, že agentúrne slovaciká dostali ďalší komunikačný kanál a ich prípadnú nadinterpretáciu bude možné ľahko overiť,“ povedal Rezník.

Jak doplňuje Denník N, důvodů ke spolupráci může být více.

Ešte väčší význam môže mať dohoda pre samotný Sputnik – predovšetkým reputačný. Jej vedenie bude môcť vyzdvihovať spoluprácu s TASR ako cennú referenciu a príklad toho, že nimi spolupracujú aj seriózne, v tomto prípade dokonca verejnoprávne média.

Příkladem „kvality“ práce s informacemi na straně Sputniku je například citace Die Welt, která je v češtině podána takto.

Kancléřka Německa Angela Merkelová může rezignovat, jestliže pracovní kompromisy povedou k dalšímu znetvoření její osoby, uvádí Die Welt.

Chudák kancléřka. Ona sice hovořila o tom, že klíčová je pro ni otázka charakteru a přílišných kompromisů, ale Sputnik si to interpretoval zhruba stejně erudovaně jako tiskový mluvčí českého prezidenta, který podobné nesmysly sám sdílí, jak si všimlo Echo24.

Slovenští čtenáři se zjevně mají na co těšit.