Monday, September 25, 2017

Tvrdá data: ženy ve filmu jasně prohrávají s muži

By Simindr, in Společnost on .

Ať se na filmy podíváme téměř z jakéhokoliv úhlu, dominují v nich muži. Nejenže je mezi režiséry jen 7 % žen nebo že 75 % blockbusterů je vytvořeno primárně muži. Ale filmy samotné jsou především o mužích.

Mohutná, možná největší analýza vůbec, více než 2000 scénářů z loňského roku dokazuje, že muži zabírají jednoznačně násobek prostoru ve filmových scénářích a dialozích proti ženám.

In 22% of our films, actresses had the most amount of dialogue (i.e., they were the lead). Women are more likely to be in the second place for most amount of dialogue, which occurs in 34% of films. The most abysmal stat is when women occupy at least 2 of the top 3 roles in a film, which occurs in 18% of our films. That same scenario for men occurs in about 82% of films.

Na prezentaci toho výzkumu se podívejte, protože pro fanoušky filmu je to bonbónek mimořádné chuti. Nejslavnější filmy si můžete v infografice jeden po druhém projít a porovnat, kolik procent slov ve scénáři je pronášeno muži a ženami. Moment, kdy je pomět mezi pohlavími vyrovnán, je někde nad 80% percentilem z mužského pohledu. Poměr 50/50 mezi mužskými a ženskými dialogy má například Čaroděj ze Země Oz, stoprocentně mužský princip vládne naopak v Masteru a Commanderovi, stoprocentně ženský svět vládne naopak v komedii Navždy spolu. Zbytek si už proklikejte sami.

Nejmodernější technologii využívající detekci tváře využila jiná studie z dílny The Geena Davis Institute on Gender in Media a Googlu a dospěla k podobným výsledkům.

Dubbed the Geena Davis Inclusion Quotient (GD-IQ), the tool not only can identify a character’s gender, but it knew to a fraction of a second how long each actor spoke, and were on-screen. “This was revolutionary,” says Davis. “No one’s been able to do that before with any accuracy.” And GD-IQ works fast; what once took months to measure can now be quantified in real time.

Co z toho vyplynulo? Muži jsou na plátně dvakrát tak častěji než ženy. Muži také mluví častěji ve všech žánrových kategoriích. O to je paradoxnější, že filmy připravované primárně ženami vydělávají jednotkově větší peníze.

survey that followed a presentation of GD-IQ findings found that 68% of filmmakers reconfigured two or more of their projects after hearing the numbers, and 41% percent stated that it had impacted four or more of their movies. “We’ll see some major improvement in both the number and quality of female characters within the next five to ten years,” Davis predicts.

Ženy překonávají výskyt mužů v jediné filmové kategorii. A tou jsou horory, a to nikoliv ve slovech, ale pouze v obrazové části. Lze předpokládat, že to není proto, že by v nich byly akčními hrdiny, pardon hrdinkami, ale proto že naopak tvoří lákavé oběti.

A pak je tu ještě jedna kategorie filmů, ve kterých ženy hrají prim. A tou je porno. K tomu zase poskytl aktuální statistiky za loňský rok server Pornhub.com. Nejžádanější jsou kategorie lesbiček a nevlastních matek.